Purim - Święto Losów
Purim (losy) jest świętem z naszej biblijnej tradycji, którego obchodzenie zostało nakazane przez królową Esterę, aby to święto (moed) obchodzić na pamiątkę Bożej interwencji niedopuszczającej do zrealizowania podstępnego planu wyniszczenia ludu Bożego, które jest opisane w Tanach w księdze Estery. Święto Purim, choć nie wstępuje w szeregu Moadim (wyznaczonych czasów), które są wytyczone przez naszego Ojca w księdze Wajikra (tak zwana księga Kapłańska) to jednak ten moed wskazuje na to jak nasz Elohim mimo tymczasowego karania swego ludu poprzez wygnanie go do niewoli babilońskiej na 70 lat, wciąż opiekował sie nami i uczy nas, ze nawet w takich okolicznościach nasz Jahłeh opiekuje sie swym ludem. Jest to dobrym dowodem tego, ze mimo popadnięcia w niełaskę Bóg nie odrzucił swego ludu. Podobnie jest w naszym osobistym życiu. Gdy zdarzy sie ze sami popadniemy w niełaskę, poprzez nasze złe decyzje, to właśnie to święto będzie nam zawsze przypominać, ze nawet wówczas nasz Abba ma nad nami opiekę. I choć wówczas nam może sie wydawać, ze ON nas opuścił, to jednak możemy być wówczas pewni, ze tak nie jest. Albowiem Szaul pisze w 2 Liście do Tymoteusza 2;13
„Jeśli my odmawiamy wierności, On wiary dochowuje, bo nie może się zaprzeć siebie samego.” B.T
Podobnie mówi nam prorok Malachiasz o wierności i o stabilności, jaką ma nasz Ojciec wobec swoich wybranych. W Ks. Malachiasza 3;6 tak tam do nas mówi:
„Zaiste Ja, Jahłeh, nie zmieniam się, lecz i wy nie przestaliście być synami Jakuba” B.W
I takie jest właśnie dla nas poselstwo w tym moed Purim. Tak samo mają sie rzeczy w okresie ubiegłych prawie 2000 lat. Gdzie Jisrael jest w niełasce u Boga, ale nie oznacza to ze jest on odrzucony. Historia z czasów Estery jest dowodem, ze moce ciemności starają sie wykorzystać trudna sytuację dla Bożego ludu, aby go zniszczyć i wymazać z powierzchni ziemi. Podobnie jak to znamy z historii Israela w ubiegłych dwóch mileniach gdzie do dziś ten sam duch wrogości wobec narodu wybranego działa w sercach opornych, tych, którzy nienawidzą Boga i jego ludu, ludu który jest wielkim świadectwem istnienia Boga. Wykorzystując trudny czas dla Jisraela wielu przywódców i jednostek społeczeństwa prześladuje wszystkich którzy prawnie sa własnością Boga. To co celebrujemy podczas Purim, to nic innego jak Bożą ciągłą opiekę nad Jisraelem i jego wspólnotami do których to wspólnot w Maszijach Jeszua sa wszczepione jednostki z wielu narodów; Efez 2; 11-22.
Biblia zapowiada ze jeszcze będzie globalne podejście do tego aby zniszczyć Jisrael i tych, którzy sa do niej wszczepieni. O tym czytamy w Księdze Ezechiela i w Księdze Zachariasza i w wielu innych miejscach. Celebracja takiego święta jest pamięcią o Bożej opiece i posileniem na przyszłość. Jest cennym budulcem naszej wiary, oraz oczy otwierającym faktem na to - jak społeczności naszych czasów reagują na słowo Jisrael czy Żyd. Polacy szczególnie posiadają wielki dobytek historyczny na podstawie tego jak traktowano Żydów podczas ich włóczęgi po Polsce w okresie wielu wieków. Rządy polskie z reguły były bardzo przychylne aby udzielać schronienia dla Jehudim, często wspierały one ich wysiłki ku temu aby mogli schronić sie w Polsce, w bezpiecznym dla nich kraju. Niemniej jednak gdy tylko Polska stała sie słabym krajem, gdy próbowano ją pokonać, prawie w większości takich okoliczności okupant poszukiwał Jehudim aby ich wyniszczyć. Szczególnie widoczne to było w okresie II wojny światowej i w okresie komunizmu, gdzie antysemityzm był zaszczepiany w propagandzie komunistycznej. Propaganda ta jest tak już zakorzeniona w wielu Polakach, ze do dziś pojawiają sie incydenty antysemityzmu grupowe i indywidualne. Incydenty te wzrastają w swej ilości i wielkości z roku na rok. Incydenty te pojawiają sie również w przypadku Polaków wyznających Judaizm Mesjański.
Wydarzenia związane z tym świętem działy sie w roku 450 p.n.e. w Persji za czasów króla Achaszwerosza, gdzie naród wybrany raz jeszcze musiał zapłacić konsekwencje za brak swej wierności i za wiele popełnionych błędów przez swoich przodków. Osoba Hamana, który doszedł do wysokiej pozycji u króla Persji, który starał sie doprowadzić do holocaustu w królestwie Persji a który to pochodził z linii króla Agaga jest wstrząsającą prawdą na każdy czas. Gdy przypomnimy sobie historie króla Szaula (Saula) i gdy przypomnimy sobie ze on miał za zadanie wybić wszystkich Amalekitów, a wiemy ze stron Tanach ze Szaul nie do końca wykonał swe zadanie i oto teraz potomkowie tego króla Agaga zawzięci wrogowie Jisraela mszczą sie nad nimi w postaci wpływowego Hamana. Księga Estery pokazuje nam jak to Jahłeh nasz Elohim działając za kulisami wybiera ludzi do swojego dzieła ratowania ich, doprowadza do cudownej ochrony swego ludu. Pomimo, ze w ocalej tej księdze nie ma ani razu wspomnianego imienia Jahłeh, to jednak cala ta księga koncentruje nas na tym jak ON działa i ratuje swój lud.
Z tejże księgi dowiadujemy sie ze zanim doszło do rozwiązania tego konfliktu królowa Estera i cały lud pościli przez 3 dni i noce (Ks. Etery 4; 16.) Dlatego nastała tradycja ze Jehudim poszczą dnia 13 Adar na znak jedności i wierności temu wydarzeniu. Jeśli ten dzień 13 Adar przypada na Szabat lub na Dzień Przygotowania do Szabatu (Piątek), wówczas ten post jest przenoszony na czwartek, aby nie pomniejszyć radości Szabatu.
Po czym w dniu 14 Adar świętuje sie ten moed zapraszając znajomych na ucztę i daje sie nawzajem prezenty oraz posyła sie żywność dla ubogich. Święto Purim jednak nie kończy sie na jednym dniu, albowiem 15 dnia miesiąca Adar obchodzi sie drugi dzień zwany „Szuszan Purim”, ponieważ w Persji Jehudim celebrowali ten moed o jeden dzień dłużej. Obydwa dni obchodów maja charakter ucztowania. A tradycja rabinistyczna idzie nawet tak daleko, ze zachęca, aby w tych dniach wypić sobie tyle alkoholu, ze aż sie dochodzi do takiego stanu nietrzeźwości, ze sie nie rozróżnia już pomiędzy Mordocheuszem a Hamanem (Megilot7b). W Judaizmie Mesjańskim, takiej praktyki nie poleca się, ale tez zarazem nie zabrania skosztowania alkoholu :-) Hm?
Do przygotowania sie do obchodzenia Purim należy przed nadejściem tego Moed posiadać lub przygotować:
- Hamantaszen
- Groger do hałasowania
- Scenariusz do Purim Szpil (teatrzyku)
- Podarunki dla ubogich.
Ciastka hamantaszen to wiekowa tradycja, zwykle piecze sie je w przeddzień święta Purim. Hamentasz to kruche ciastka, nazwa ta, to w Jidisz słowo które oznacza: Hamana kieszenie albo inne tłumaczenie mówi, ze oznaczają one Hamana uszy. Ciastka te są z kruchego pieczywa i są nadziewane dżemem lub masą makową z bakaliami i miodem.
Groger to taki tradycyjny przyrząd do robienia hałasu, który jest używany podczas czytania Megila Ester w momencie gdy słyszymy odczytane imię „Haman”, wówczas powstaje hałas Grrrrrrrrrrroger. (Jedna z nich już kręci się przy tytule tej stron. Groger to taki przyrząd jak mechaniczna kołatka.........., którą robi nieprzyjemny hałas, co ma symbolizować nasz brak aprobaty dla tego człowieka Hamana. Jeśli nie możesz zakupić takiego grogera, to używaj cokolwiek możesz wymyślić, aby robić nieprzyjemny hałas, gdy czyta sie to imię Hamana, przy tym wołając głośno Buuuuuu!
Gdy zaś czyta sie imiona Mordocheusza i Chadasy/Estery wówczas robi sie miłe westchnienia, na znak sympatyzowania z tymi historycznymi postaciami.
Podarunki dla ubogich (Miszloach Manot=wysłać porcje): W księdze Estery 9;22 czytamy o nakazie posyłania ubogim podarunków. Tradycyjnie posyła sie żywność. Celem naszym ma być pomoc ubogim, aby i oni mieli dni radości i ucztowania.
Oto mały schemat obchodów w domu święta Purim
Należy pamiętać, ze początek tego święta przypada na zachód słońca 14 dnia miesiąca Adar. Zatem należy obserwować kalendarz i zanim ten dzień nastanie aby przedtem poczynić wszystkie przygotowania. Obchodzenie święta Purim w domu cechuje sie tym, ze jest to czas dużej zabawy. Należy zaprosić rodzinę lub znajomych aby zabawa była w pełni. Inna tradycja mówi nam, ze na czas czytania Megila trzeba sie przebrać za jakąś postać z Księgi Estery albo z Biblii.Należy wiec po poście zacząć wieczór modlitwą i kilku pieśniami, poczym tradycyjnie kolacja z tradycyjnymi Berachot (błogosławieństwami) i rodzinnie czytamy Megila Ester robiąc przy tym miłe westchnienia i okropne hałasy..........
Zanim odczytamy wspólnie księgę Estery należy oczywiście odmówić Berachot (błogosławieństwa).
Pierwsza Bracha/Błogosławieństwo "al Mikra Megila" jest konieczna zanim rozpoczniemy czytanie Megila Ester.
Baruch Ata Adonaj Elohejnu Melech HaOlam Aszer Kidszanu BeMicwotaw Weciwanu Al Mikra Megila.
(Błogosławiony jesteś Boże nasz, Stworzycielu Wszechświata, Który uświęciłeś nas Twoimi przykazaniami, i przykazałeś nam aby czytać Megila.)
Druga Bracha/Błogosławieństwo "Sze-asa Nissim" jest po to aby podziękować Bogu za wszystkie okazje kiedy Jehudim byli zbawieni od niegodziwych wrogów.
Baruch Ata Adonaj Elohejnu Melech HaOlam Sze-asa Nisim LaAwotejnu Ba-Jamim Ha-hem BaZeman Ha-Ze.(Błogosławiony jesteś Boże nasz, Stworzycielu Wszechświata, Który uczyniłeś cud dla naszych przodków w tych dniach o tej porze roku.)
Trzecia Bracha/Błogosławieństwo "Szechechijanu" jest po to aby podziękować Bogu, ze pozwolił nam dożyć do tego świątecznego okresu.
Baruch Ata Adonaj Elohejnu Melech HaOlam Szechechijanu Wekijamanu Wehigijanu Lazeman Ha-ze
(Błogosławiony jesteś Boże nasz, Stworzycielu Wszechświata, Który utrzymałeś nas przy życiu i doprowadziłeś nas do tego okresu czasu)Jeśli można, to odczytanie tej Megili dzielimy tak, aby każdy rozdział był przeczytany przez inną osobę. Następnie jeśli był napisany scenariusz na szpil (teatrzyk) i jeśli robiliśmy próby, wówczas robi sie mały szpil/teatrzyk, który w charakterze komedii pokazuje historie z Megila Ester. Dzieci i dorośli biorą w tym szpilu udział sprawiając sobie i innym wiele radości. Taki szpil może mieć charakter rożnych epok historycznych, a nawet nowożytnych np: western, na bazie ulubionych bajek, itd. Wszystko po to, aby było dużo radości i ucztowania. Pamiętajmy, ze celebracja Purim, jest celebracja historycznego odkupienia i w myśli mesjańskiej sytuacja ta przypomina nam o naszym odkupieniu i odpocznieniu w Królestwie Bożym. Purim jest symbolem i cieniem Bożego planu odkupienia na dni ostateczne. Purim jest poselstwem, w którym przypominamy sobie ze Bóg jest wierny przymierzom i ludowi, który jest częścią tych przymierzy. To wszystko przypomina nam, ze Boże powołania sa nie odwracalne. Purim jest dla nas lekcją, tego ze nasz Elohim, choć czasem wydaje sie być dla innych i nawet dla nas odległy, ze Bóg jest nie widoczny nie wyczuwalny w naszych trudnych życiowych sytuacjach, to jednak tak jak w tej historii Purim, udowadnia nam i przypomina nam, ze ON jest wierny, sprawiedliwy i nie opuszcza nas nigdy, zawsze działający i w miłości swej opiekujący sie nami. Księga Estery opisując historie Chadasy, która stała sie królową Esterą, uczy nas o tym, ze nie mamy sie dziwić kolejom naszego losu i okolicznościom w jakich sie znajdujemy, bo w każdym naszym przypadku dla każdego z nas, Jahłeh Elohejnu ma w nas swój cel. Bądźmy wiec wierni i nieustannie módlmy się.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz